Oto jak działa:
- Przenoszenie ciśnienia: Gdy naciskasz pedał hamulca, pompa współpracująca z nim powoduje powstawanie wysokiego ciśnienia płynu znajdującego się w przewodach.
- Rozprowadzanie ciśnienia: Płyn hamulcowy jest rozprowadzany równomiernie we wszystkich kierunkach, aż do tłoczków.
- Aktywowanie tłoczków: Ciśnienie płynu wprawia tłoczki w ruch.
- Dociskanie klocków hamulcowych: Tłoczki dociskają klocki lub szczęki hamulcowe, co powoduje zmniejszenie prędkości pojazdu.
Płyn hamulcowy składa się z rozpuszczalnika (60-90% produktu), bazowego środka smarnego (5-30% zawartości preparatu) oraz dodatków (2-5% zawartości preparatu), które zapobiegają rozpadowi poliglikoli i estrów glikolowych, a w efekcie przedłużają żywotność płynu.
Płyn hamulcowy jest niezbędny do prawidłowego działania układu hamulcowego. Jego odpowiednie cechy, takie jak niska ściśliwość, stała temperatura wrzenia, niska temperatura krzepnięcia, zgodność materiałowa czy odporność na utlenianie i stabilność termiczna, są kluczowe dla bezpiecznej i efektywnej pracy układu hamulcowego.